page view image

Draumkvedet - Norges store middelalderepos

Øyonn Groven Myhren (kveding), Tomas Nilsson (slagverk) og Sigbjørn Apeland (orgel).

Informasjon
event image

På trettendedag jul er Storetveit kirke nok en gang stedet for å oppleve fortellingen om Olav Åstesons drømmereise til det hinsidige. Draumkvedet representerer det betydeligste og mest særpregede av alle våre middelalderdikt- og viser. Her hører vi fortellingen om Olav Åsteson, som sov fra julaften til trettendedag jul, og som i syner så og opplevde en ferd til både dødsriket og til himmelen. Diktet har litterære paralleller i mange visjonsdikt fra 1200-tallet, men har en selvstendig utforming og er Norges eneste visjonsdikt. I veldige bilder rulles sjelenes skjebne etter døden opp for oss, dommens dag – og i et lite glimt, den himmelske salighet.

De gamle folkevisene holdt på å bli glemt da innsamlingen begynte i midten av 1800-tallet. Mange av visene er derfor bare bevart i fragmenter. Draumkvedet slik vi kjenner det nå er et resultat av Moltke Moes restaureringsarbeid fra1890-årene hvor bruddstykker fra ulike kilder ble satt sammen til en utgave på 52 vers.

Øyonn Groven Myren har i over 30 år sunget Draumkvedet, alene og i mange ulike konstellasjoner. Hun synger balladen etter den vakre og originale teksten etter Maren Ramskeid. Melodiene har hun i hovedsak hjemmefra, samt at hun også bruker en vakker og lite kjent Draumkvede-tone fra Kviteseid.

Konserten arrangeres med støtte fra Bergen kommune.

draumkvedet øyonn groven myhren tomas nilsson sigbjørn apeland storetveit kirke